یک کودک ۱۰ ساله بلوچ در پی سقوط و غرقشدن در هوتگ در روستای محمدزهی از توابع بخش پلان شهرستان چابهار جان خود را از دست داد. این حادثه در حالی رخ داده که چند روز پیش نیز یک کودک دیگر در تلنگ شهرستان قصرقند نیز بر اثر غرقشدن در هوتگ جان باخته بود.
به گزارش شبکه اسناد حقوق بشر بلوچستان، روز شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۵، یک کودک بلوچ در پی غرقشدن در هوتگ در روستای محمدزهی از توابع بخش پلان شهرستان چابهار جان خود را از دست داد.
هویت این کودک بلوچ، «حسامالدین ابیر»، ۱۰ ساله، فرزند ساسان، اهل و ساکن روستای محمدزهی از توابع بخش پلان شهرستان چابهار برای شبکه اسناد احراز شده است.
به گفته منابع، حسامالدین روز یکشنبه ۲۴ خردادماه پس از سقوط به داخل هوتگ و غرقشدن جان خود را از دست داده است.
همچنین حدود چهار روز پیش از این حادثه، یک کودک دیگر اهل روستای تلنگ شهرستان قصرقند که هویت وی تاکنون احراز نشده، در پی غرقشدن در هوتگ جان خود را از دست داده است.
هوتگها که در گذشته عمدتاً برای ذخیره آب باران و تأمین آب مورد نیاز دام و احشام مورد استفاده قرار میگرفتند، در سالهای اخیر به دلیل کمبود زیرساختهای استاندارد آبرسانی، به یکی از منابع اصلی تأمین آب آشامیدنی و مصرف روزانه ساکنان بسیاری از مناطق بلوچستان تبدیل شدهاند.
این گودالها فاقد حداقل استانداردهای ایمنی از جمله حصار، پوشش و علائم هشداردهنده هستند و همین موضوع موجب شده است که به یکی از عوامل مرگومیر قابل پیشگیری، بهویژه در میان کودکان، تبدیل شوند.
بر اساس دادههای گردآوریشده توسط شبکه اسناد حقوق بشر بلوچستان، در سال ۲۰۲۵ میلادی دستکم ۹ کودک و نوجوان بلوچ بر اثر غرقشدگی جان خود را از دست دادهاند که سه نفر از آنان بر اثر سقوط به داخل هوتگ جان باختهاند.










