ثبت حدود هزار مورد ابتلا به تب دنگی در جنوب سیستان و بلوچستان؛ نگرانی‌ها از کمبود امکانات درمانی افزایش یافته است

0
11

در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۵، حدود هزار مورد ابتلا به تب دنگی در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده؛ آماری که هم‌زمان با تداوم کمبود امکانات درمانی و دسترسی محدود بسیاری از ساکنان منطقه به خدمات تخصصی، نگرانی‌ها درباره توان نظام سلامت برای مدیریت این بیماری را افزایش داده است.

به گزارش شبکه اسناد حقوق بشر بلوچستان، روز پنج‌شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۵، مدیر درمانگاه سلامت چابهار از ثبت حدود هزار مورد ابتلا به تب دنگی در سه‌ماهه نخست سال در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد.

تب دنگی یک بیماری ویروسی تب‌دار است که از طریق گزش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود. این پشه تا پیش از سال ۱۴۰۲ در شهر چابهار و مناطق اطراف آن مشاهده نشده بود، اما از همان سال در این منطقه شناسایی شد و تا پایان سال، آلودگی آن به تمامی نقاط چابهار گسترش یافت.

به گفته این مقام درمانی، پشه‌های آئدس در ابتدای ورود به منطقه آلوده به ویروس دنگی نبودند، اما به‌تدریج و در پی ورود افراد مبتلا از کشور پاکستان، ویروس دنگی در میان این پشه‌ها نیز گسترش یافت و زمینه انتقال بیماری در منطقه فراهم شد.

در حالی که شمار مبتلایان رو به افزایش است، بسیاری از شهرهای بلوچستان همچنان با کمبود پزشک متخصص، امکانات تشخیصی، تجهیزات درمانی و زیرساخت‌های بهداشتی مواجه هستند. این وضعیت می‌تواند روند تشخیص، مراقبت و درمان بیماران را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو کند و ضرورت تقویت خدمات درمانی و اقدامات پیشگیرانه در مناطق در معرض خطر را بیش از پیش نمایان سازد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here