مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با تأکید بر اولویت داشتن منافع ملی در مذاکرات، خواستار توجه به مشکلات معیشتی مردم، آزادی زندانیان سیاسی، رعایت حقوق اقوام و مذاهب و لغو حکم حبس ابد دکتر ماهرنگ بلوچ در پاکستان شد.
به گزارش شبکه اسناد حقوق بشر بلوچستان، امروز جمعه پنجم تیرماه ۱۴۰۵، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های نماز جمعه با استقبال از گفتوگوهای ایران و آمریکا اظهار داشت که منافع ملت ایران باید مهمترین اولویت تیم مذاکرهکننده باشد و نباید منافع ملی ایران و آمریکا به موضوعاتی مانند اسرائیل، لبنان و سایر پروندههای منطقهای گره بخورد.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت مردم ایران با مشکلات معیشتی، تورم و دشواریهای اقتصادی روبهرو هستند و تأکید کرد که زندگی و منافع مردم نباید به مسائل کشورهای دیگر وابسته شود.
امام جمعه زاهدان همچنین بر ضرورت آغاز «فصلی جدید» در کشور تأکید کرد و خواستار گسترش گفتوگو با مردم، اقوام، مذاهب و فعالان سیاسی، رعایت حقوق قانونی اقوام و مذاهب و آزادی زندانیان سیاسی شد. وی همچنین بر تقویت جامعه مدنی و حمایت از فعالیتهای مسالمتآمیز تأکید کرد.
مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارشهای مربوط به شکایت شهروندان خوزستان از فشارها و محدودیتهای قانونی، خواستار کاهش فشارها، رعایت حقوق اقوام و مذاهب و تضمین آزادیهای قانونی شد و از دولت و نهادهای مسئول خواست برای بهبود شرایط این استان اقدام کنند.
وی همچنین به صدور حکم حبس ابد علیه دکتر ماهرنگ بلوچ و شماری دیگر از فعالان مدنی اشاره کرد و از مقامهای پاکستان خواست این احکام را لغو کرده و زمینه آزادی آنان را فراهم کنند. او تأکید کرد که پیگیری مطالبات از طریق فعالیتهای مدنی و گفتوگو میتواند به تقویت امنیت و کاهش تنشها کمک کند.










